نکاتی مهم در انتخاب برند یک سیستم نظارت تصویری

معیارهای یک طراح، مشاور و یا مجری سیستم های نظارت تصویری و حفاظت الکترونیک،در انتخاب برند دوربین و یا سیستم مرکزی چه می‌باشد؟!

سوال بسیار مهمی که بسیاری از فعالان این حوزه سال ها درگیر پاسخ دادن به آن بوده اند. در این مطلب به بررسی نکات بسیار مهم در این رابطه خواهیم پرداخت. همچنین لازم به ذکر است که به طور قطع در کلاس های مختلف از لحاظ سطح پروژه ها ،انتخاب ها بسیار متفاوت بوده و البته معیار ها گاها بر اساس سلیقه بوده و لذا دلایل فنی و منطق اجرایی کمتر مورد نظر قرار می گیرد.

  1. به نظر اولین نکته شاید در پروژه ها جدای از سلیقه، وندور لیست (Vendor list) پروژه می باشد که گاها شرکت‌های را خواسته و یا ناخواسته ، در انتخاب برند کارفرما را محدود خواهد کرد و البته گاها اصرار بر انتخاب برند ایرانی که متاسفانه چه درست چه غلط و یا حقیقی و یا غیر حقیقی، ایرادات بسیار بسیار زیادی بر آن گاها وارد می‌باشد که جای بحث فراوان دارد.
  2. نکته بعدی،داشتن نمایندگی رسمی و ارتباط بهتر با تامین کننده کالای مربوطه می‌باشد. که کارفرما را برای انتخاب شرکت و برند ،به دلیل سرویس های مورد نیاز و همچنین میزان دسترسی، بیشتر مجاب خواهد نمود.
    درادامه می توان بحث گارانتی بهتر ( از نظر نوع خدمات و سرویس ارائه شده ) و حقیقی رو برای محصول مطرح کرد ،که مطمئنا خرید کالایی حتی خوش نام بدون داشتن گارانتی بسیار ریسک پذیر میسازد.لذا گارانتی حقیقی قطعا هم برای پیمانکار و هم برای کارفرما بسیار مهم می باشد، که البته در ادامه گارانتی بحث خدمات پس از فروش نیز مطرح می‌شود.در این بحث گارانتی مطمئنا هیچ کس دوست ندارد این جمله معروف ‌ و مایوس کننده را بشوند که در ازای درخواست گارانتی گفته می شود “کالای ما گارانتی ندارد چون خراب نمی‌شود”!
  3. نکته بعدی به طور قطع برای یک پیمانکار “میزان سود” از خرید کالا می باشد.به گفته بسیاری، شاید مهم‌ترین نکته در انتخاب یک برند همین مساله باشد.البته در ادامه این موضوع عدم افشای پایه قیمت برای پیمانکار اهمیت بسیاری داشته و گاها نیاز است که پروژه درخواستی به نام وی ثبت گردد تا شرکت دیگری با حاشیه سود کمتر، پروژه را از آن خود نکند!
  4. مورد بعدی که از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار می‌باشد موضوع موجودی کالا است.
  5. مورد بعدی تجربه اجرایی موفق شرکت و تیم فنی و اطمینان از عملکرد سیستم طبق طراحی می‌باشد.البته گاها شرایط ویژه مکان نصب سیستم ها مانند شرایط ویژه دمایی ، رطوبت بالا ، خورندگی و خطر انفجار ( کاور های ضد انفجار)،شما را مجبور به انتخاب برندهای محدود و خاص (مانند کمپانی ویدئوتک ایتالیا) می نماید که البته انتخاب این موارد نیز مشروط به اطمینان از کیفیت و رزومه اجرایی موفق برای آن برند است.
  6. مورد بعدی ،موضوعات فنی خاص  از جمله تصاویر دید در شب ، مبحث WDR درب های ورودی ‌‌و یا زوم بالای دوربین متحرک جهت موارد خاص و … می‌باشد ‌و البته شاید یک کارفرمای باهوش و با تجربه، ضمن رعایت موارد بیان شده در بالا ، دوربینی را انتخاب کند که تجربه موفق استفاده طولانی مدت از آن برند را داشته باشد.به طور مثال اغلب مجموعه های استفاده کننده از دوربین های پاناسونیک در ایران، علی خصوص دوربین‌های متحرک ، پایان عمری برای دوربین‌های شان متصور نیستند و‌ دلیل آن تجربه بسیار خوبی است که با این تجهیزات داشته اند.
  7. نکته بسیار مهم و البته ناراحت کننده که شاید موثرترین دلیل بر انتخاب یک برند در سیستم های نظارت تصویری می باشد، بودجه کم و یا محدود کارفرما می‌باشد.

در مطالب بعدی ، تلاش خواهیم کرد تا به تفسیر در خصوص علل انتخاب دوربین‌های مداربسته پاناسونیک در پروژه های نظارت تصویری بپردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

EnglishIran
error: Alert: Content is protected !!